Indiai asztrológia - védikus asztrológia
Újabb asztrológialapom - angol-magyar
A védikus asztrológia segíthet abban, hogy megtaláljuk a harmóniát sorsunk mintái és a személyiségünk, belső és külső énünk fejlődése között. Gyakran olyan kérdésekre is választ ad, amelyeket csak a legmélyebb lélektani technikákkal lehet megközelíteni. Sokszor pontosabban is megjelöli, mik történhetnek életünkben, mint bármilyen más ezotérikus megközelítés, ideértve a nálunk hagyományosnak tekintett tropikus asztrológiát is. Természetesen sorsunk kereteit, témáját az asztrológiai korszakok, feladatok megismerése után saját magunk valósítjuk meg, rajtunk áll, mennyire javítjuk vagy rontjuk karmánkat (sorsmintánkat). De a keleti gondolkodás szerint sokkal több mindent határoz meg legmélyebb lelkünk, mint ahogyan gondoljuk nyugati fölfogásunkban. Van, amikor csupán ki kell várni, hogy vége legyen egy-egy jelentőségteljes korszaknak, tranzitnak. Nem mindegy, hogy mikor teszünk valamit – és olyan is van, hogy vissza kell fogni magunkat, hogy elkerüljük a veszélyt.
A védikus asztrológia megmutatja azokat az időbeli kereteket és témákat, amelyekben sorsunk (indiai kifejezéssel: karmánk) megnyilvánul és változik. Többnyire azokra az eszközökre is rámutat, amelyeknek segítségével javíthatjuk karmánkat – munka, emberi kapcsolatok, belső átalakulás, elvonulás, gyógyulás. Ezen kívül a védikus asztrológia sajátos felfogása szerint érdemes bizonyos napokon, akár hosszabb időkre is, bizonyos kövek, kristályok rezgésével körülvenni magunkat, továbbá bizonyos napokon érdemes valamilyen szertartást, meditációt, vagy jócselekedetet végeznünk karmánk javítása érdekében. Az általam művelt, európai misztikus elemekkel gazdagított indiai asztrológia olykor arról is nyújt információt, miféle életeket élhettünk eddig, milyen energiában, miféle kultúrában. Olykor az is látszik, hová érdemes külföldre menni és mikor, milyen fajta kultúra, ország illik karmánk fejlesztéséhez. Azt többnyire megmutatja, mikor változik a munkánk, feladatunk, mikor érdemes takarékoskodnunk, illetve mikor lesz könnyebb a helyzetünk, vagy mikorra várható egy szerelmi kapcsolat. Nők horoszkópjában azt is megmutatja, mely években számíthatunk inkább gyermekáldásra.
A védikus asztrológia (más néven: indiai asztrológia) gyakorlatilag ugyanaz, mint a tibeti asztrológia "karci" része (ezt ők még a kínai holdévek és holdhónapok kiszámításával egészíti ki – ez az úgynevezett dzsungci asztrológia).
Szép ajándék barátunknak, barátnőnknek, társunknak, testvérünknek, ha meglepjük őket egy-egy elemzéssel, ezt személyesen Budapest környékén a legkönnyebb elrendezni (lásd: kapcsolatok, elérhetőség).
Mi szükséges ehhez?
Pontos születési idő, hely. A védikus asztrológia sokkal többféle technikát használ, mint az európai: egy-egy embernek több alképlete is van. Éppen ezért a hibás adatok lényegesebb eltérést is hozhatnak.
Ha nem tudjuk kb. 10-15 perc pontossággal, mikor születtünk, kérhetünk pontosítást, vagy vállaljuk a felelősséget, hogy az asztrológus annak alapján dolgozik, amit mondunk.
Pontosításhoz érdemes minél pontosabban visszaidézni néhány sorsfordító életeseményt – utazás, tanulmányok vagy munka kezdete, kapcsolat létrejötte, házasságkötés, költözés, gyermekszülés (bár ez utóbbit a védikus asztrológia csak nagyobb keretben, egy-egy éven belül valószínűsíti), családtagok halála, jelentősebb betegsége, vagy kitüntetés, siker, üzletalapítás stb., napra vagy legalább hétre, hónapra pontosan. A pontosítást jó személyesen elvégezni, mivel az asztrológus arcunk, testalkatunk, élettémáink, kommunikációs stílusunk alapján is képet alkot arról, hogy a 108 részes indo-tibeti állatöv melyik részére eshet felkelő vonalunk (aszcendens, indiai szóval: lagna), miközben korszakváltásokról, családi és munkakörülményekről, egészségről stb. tesz föl ellenőrző kérdéseket. Mivel egészen más pontosítási módszereket használunk, mint a nyugati asztrológia, ne más rendszerben pontosított adatokat hozzunk, hanem az édesanyánktól, rokontól vagy kórházból kért órát-percet. Van úgy, hogy az eredmény egybeesik egy jó intuitív képességgel magáldott tropikus asztrológus pontosításával – de ugyanolyan gyakran láttam, hogy nem. Márpedig, ha a legfontosabb alképletünk, a kilencosztatú navámsa (a házassági- és jövőhoroszkóp) máshol kezdődik, nemcsak kapcsolati életünk, hanem életünk fő témája is egészen más irányú lehet, továbbá más időszakok lesznek kedvezőek vagy kedvezőtlenek.
Az indiai hagyomány szerint az anya általában 10-15 perces pontossággal tudja, mikor születtünk meg, kivéve, ha császármetszés történt. Örökbefogadott emberek esetében azt is mutatja a képlet, hogy az eredeti szülők nincsenek jelen. Az is segít, ha legalább a napszakot tudjuk, amennyiben édesanyánk már nem él, vagy ha sok testvér közül nem biztos, melyik óra volt a miénk – pl. hajnal előtt, déli harangszó, éjszaka stb.
A lényeg az, hogy az asztrológus adatokból dolgozik. Lehetnek ugyan erős intuíciói, de nem látó vagy médium, hanem a legfontosabb technikákkal egyszerre oda-vissza számolgat a feltételezett születési időnkből, és hipotézisei vannak a szülött születési idejéről, amit ellenőriz – ebben az esetben aprólékosabban. Bizonyos esetekben nem számít, hogy percre pontosan kiderítsük, mikor született az ember, de azt a védikus asztrológiai előrejelzésekhez föltétlenül tudnunk kell, milyen a felkelő jegye (ez kétóránként változik), ezen belül milyen holdházba esik az aszcendense (ez kb. 35 perceként más, és külön számolják a jegyektől), továbbá, a párkapcsolat és a jövőhoroszkóp szemszögéből lényeges, milyen navamsába esik (ez kb. tíz perccel arrébb már változik).
Annak megállapítása pusztán asztrológiai visszaszámlálással, hogy valaki egy egész napon belül mikor született, gyakran többórás feladat a védikus asztrológusnak – bár, ha szerencsénk van, hamarabb is megvan (olykor egy-egy életesemény döntő lehet). Ilyenkor is ellenőrizni kell sokféle adatot, amit személyesen lehet a legjobban, kérdésekre válaszolva (pl. van-e testvér, milyen vele a kapcsolat, mikor változott a munkája, mikor költözött stb.) Előfordulhat, hogy felelősséggel nem is lehet eldönteni egyetlen ülés során, csak szűkíteni a logikai lehetőségeket.
Az indiai gyakorlat szerint akkor is lehet alapvető hatásokat elemezni, ha már a Hold helyzetét tudjuk: márpedig a Hold 2 1/3 naponként vált jegyet, kb. 24 óránként naksatrát (holdházat), és kb. 6 óránként más jegybe kerül a navámsa-képletben. Sok mindent azonban ilyenkor nem tudunk megjósolni, pl. munkahelyi váltást, illetve a kapcsolati jövőhöz szükséges megállapítani, van-e az illetőnek Mars-dósája (lásd a következő bejegyzést.)
A saját képletünkben felsejlenek közeli rokonaink sorsának alapvető elemei is, de miként a hologramban, a pontosabb adatok (ha tudjuk az ő születési idejüket is) pontosabb képet szolgáltatnak. Lehet, hogy valakinek a képlete például jelzi, hogy egy adott év során pl. a párjának vagy az édesapjának egészségi problémái vannak, de ha nem tudjuk a párja vagy édesapja pontos születési idejét, nem mondhatjuk meg, milyen lesz a betegség kimenetele. Párkapcsolatnál a közös gyermek képlete is, a házasságkötés képlete is további adalékokkal szolgál, mégis, alapvetően mindenkinek a pontos születési ideje az ideális.
Az viszont manapság, a számítógépek korában már nem okoz problémát, hogy több ember adatait is beírjuk, a gép pillanatok alatt kiszámolja, de a fentiek szerint az eredmény lehet hozzávetőleges (ha pl. az édesanyánknak csak a születésnapját tudjuk, a nagymama pedig már nem él), vagy pontos.
Manapság többen gondolkodnak úgy, hogy lehet valami igazság az asztrológiában, ezért ritka, ha valaki nem tudja gyermekének a pontos születési idejét. A keleti országokban nagyon komolyan veszik az asztrológiát, ezért ott már régóta hagyomány. Indiában, ha gyermek születik, és csak egy óra van a faluban, azt is odaviszik a szülő asszonyhoz. A legfejlettebb ipari országokban pedig már évtizedek óta – van, ahol száz éve – módszeresen feljegyzik a kórházak, orvosok, bábák, hogy hány óra hány perckor született valaki. Nálunk még gyakran előfordul, hogy csak órára vagy napszakra tudja valaki a születési idejét, mégis azt gondolja, majd az asztrológus valahogyan gyorsan kizsonglőrködi azt. Véleményem szerint – néhány kivételesen markáns esettől eltekintve – aki azt állítja, azonnal meg tudja állapítani, hány óra hány perckor született valaki, esetleg pusztán gépi eszközökkel – programmal stb. – az vagy szélhámos, vagy nem asztrológiából dolgozik, hanem médiumisztikus alapon. Jómagam egyszer betápláltam egy ilyen „programba” néhány fontos adatomat napra pontosan, és azt dobta ki jó sok gondolkodás után a gép, hogy nem is azon a napon születtem, hanem több nappal később. Nincs tehát olcsó, gyors megoldás, ha minőségi, alaposan megfontolt pontosítást akarunk.
Mars-dósa és kapcsolati összeillőség
A védikus asztrológia egyedülálló elemei közé tartozik az úgynevezett Mars-dósa. Amennyiben valakinek a tüzes, harcos, akaratos Mars bolygó az indiai szabályok szerint közvetlenül hat a kapcsolati házára, és a párjának nincs ehhez illő (szintén Mars-dósás) képlete, a kapcsolatot hirtelen megszakíthatja egy baleset, halál, váratlan válás, csalás stb. (Vannak technikai kivételek is: a levegőjegyes Mars – különösen az Ikrek – mindkét fajta emberrel jól kijön – ettől még lehetnek kezelhető súrlódások, viták a kapcsolatban.) Sajnos, a Mars-dósás emberek nem mindig a saját fajtájukhoz vonzódnak a leginkább – azt kevésbé veszik észre, vagy nem tekintik elég romantikusnak, vonzónak. Mivel az indiaiak és egyéb keletiek többnyire az asztrológus véleményét is kikérik pl. házasságkötéshez, náluk ez a probléma kevésbé fordul elő. Ha valaki némileg pontosan tudja a születési adatait, és aszcendense nem esik éppen a jegyhatárra (ami már komolyabb gondolkodást igényelne), számítógéppel másodpercek alatt megállapítható, Mars-dósás-e, vagy nem.
A kapcsolati elemzés összetett téma. Van a védikus asztrológiában egy összeillőségi számolás (1-36-ig), amit minden bolygóra kiszámolnak, de a napi együttműködés szempontjából a legfontosabb a két Hold összeillősége (mivel ez mutatja, milyen érzéseket, viselkedéseket, szokásokat hozunk magunkkal). Ez azonban önmagában kevés, azt is számításba kell venni, miről szól az egész életük, milyen korszakban vannak (főleg Vimsóttari dasa), mikor találkoztak, és milyen fontosabb próbákat jelez egyikük vagy másikuk képlete. Találkoztam már 34-es összeillőségű párral is, akik pár hétig sem bírták együtt, meg 13-as Hold-összeillőséggel is, akik minden viharon keresztül kitartottak egymás mellett.
Látszik olykor, hogy karmikus feladatok vannak a másik emberrel, hogy milyen módon jó vagy éppen nehéz a kapcsolat. Olykor spekulálhatunk egyedi történetekről: pl. egy előző életében a pár fegyverrel harcolt egymás ellen, és most megint összehozta őket a sors, vagy, hogy egyikük a másik gyermeke volt egy lényeges korábbi életben stb.
Nem érdemes viszont arról kérdeznünk a védikus asztrológust, hogy többmilliárd ember közül az ideális, egyetlen társat találtuk-e meg (vajon ő-e a „lélektársam”, vagy az a másik…), mihelyt a legcsekélyebb kételyünk támad, vagy megrendül a hitünk egy adott kapcsolatban. Sem indiai, sem egyéb keleti hagyományok nem ismerik a „lélektárs” fogalmát – ezt inkább a New Age terjesztette el (állítólag Platón utalásaira alapozva, de jómagam ennek nem találtam nyomát). Az viszont nem véletlen, mikor veszünk észre valakit, mikor jön létre egy szerelem, kötődés, vagy válás, elhidegülés. Az asztrológiában jelképes jelentősége van az időpontnak, a mondást módosítva mondhatjuk: tempus est omen.
Feltételezhetjük, hogy a karma ezotérikus tanai szerint gyakran ugyanazokat a lelkeket kapjuk vissza más és más szerepben mostani életünkben, főleg, ha nem teljesítettük be küldetésünket, föladatunkat. Illetve, ha most nem teljesítjük jól az általuk hozott föladatot, megint találkozni fogunk egy későbbi életünkben! Olykor a jegyek-naksatrák-a navámsa stb. útmutatást nyújthat, hogy mi történhetett egy korábbi életben – talán együtt a párunkkal, gyakran szülőkkel, testvérekkel (pl. uralkodtunk, vagy híresek voltunk, mediterrán országban éltünk stb.). De gyakran azt érdemes inkább kérdeznünk a védikus asztrológustól, mit tegyünk a kapcsolat javításáért, meddig várjunk, hogy rendbejöjjön, milyen tranzit alatt javulhat, és hogy vajon élesen látunk-e e téren, vagy pedig pont az asztrológia azt mutatja, hogy egy ideig zavartak vagyunk, vagy éppen túlérzékenyek. Van, akinek jobb, ha nem erőlteti tovább, mert látszik, hogy például túlságosan héttérbe szorultak életének egyéb oldalai, vagy nem igazi benne az, amihez köthető a kapcsolat. Ez sem annak alapján történik, hogy ki a „lélektársunk”, és ki nem. A klasszikus ezotéria szerint mindenféle emberrel lehetnek kapcsolati föladataink – nincs egyetlen ember, akivel tízezer évig össze kellene kötnünk a sorsunkat. Mindig jelentős viszont, ha egymást észrevesszük – és ennek már lehet múltja és jövője, amit értelmesen elemezhet az asztrológus.
Összefoglalva: ne azért döntsünk Gyuri helyett Norbi mellett, mert valami (hamis) ezotérikus guru szerint az utóbbi már az óegyiptomi idők óta „lélektársunk” – miközben Gyuri három gyermekünk apja. Ez nem igazi ezotéria, inkább szélhámosság, és aki elhiszi, annak érdemes lenne revideálnia nézeteit a karmáról és az újjászületésről. Ráadásul lehet, hogy sokkal hétköznapibb szinten rejlik a megoldás – pl. Gyuri évek óta azért stresszes, mert elveszítette az állását, és az asztrológia szerint is csak jövőre kapna. Vagy éppen magunkban rejlik az ok: saját anyánk nem mutatta meg nekünk annak idején, miként kellene otthon helytállnunk, ezért elegünk lett az egész család-kalandból. Gyakran belső változásoktól függ egy kapcsolat sorsa: akár a mi oldalunkon, akár a másikén, nem az asztrológiaprogram száraz számadataitól. Ezek lehetnek lélektani vagy percepciós, esetleg spirituális változások is. Pozitív változásokat, a múlttal való megváltozott kapcsolatot gyakran hoz az NLP, a családállítás, és egyéb hagyományos vagy nem hagyományos terápiák. Olykor a külső változások számítanak – az, hogy hol laknak, itthon vagy külföldön élnek, építkeznek-e vagy bérelnek, vagy pl., hogy egyiküknek meghal anyja-apja stb., meggyógyul egy betegségből stb. A különféle szektákban való részvétel általában nem használ a párkapcsolatoknak.
Miben különbözik a védikus asztrológia? Nyugat és Kelet különbsége és találkozása
Először is, sokkal bonyolultabb: egyszerre akár húszféle képletet és korszakrendszert is nézhetünk egy adott ember kapcsán. Másodszor: használjuk a mindennapi műveltségben jól ismert jegyeket is (Kos-Bika stb.), de általában minden bolygó, és az aszcendens is más jegybe esik, mint a szokványos európai képletben. Ez azért van, mert két különféle állatövet használunk: mi a sziderikus állatövre építjük számításainkat, vagyis a csillagképek valóságos, fizikai helyzetére, a tropikus képlet pedig pusztán a Nap ciklusaira épül, vagyis igazából nem a csillagjegyekre. A korai középkorban ez a kettő még egybeesett – vagyis a tavaszi napéjegyenlőség idején a Nap a Kos jegyébe lépett. Az egész Naprendszer azonban arrébb mozog a csillagképekhez képest, egy, kb. 26000 éves körpályán („precesszió”) és a tavaszi napéjegyenlőség pontja is körben vándorol az ismert csillagképekben. Most kb. a Halak csillagkép 6. foka körül jár, és mivel visszafelé megy, pár száz év múlva pedig a Vízöntőbe ér.
Az európaiaktól eltérően az indiaiak, tibetiek, kínaiak és arabok általában nyomon követték ezt a változást is, és még ma is a régi iratok, feljegyzések szerint műveli asztrológiájukat. Az európai középkorban a teljhatalmú vallási hatóságok nem nézték jó szemmel az asztrológiát, ami később újraéledt, főleg arab közvetítéssel. A mai európai állatöv erre az eltolódott, idegen szóval: tropikus (görögül: „mozgó”) állatövre épül, azaz csupán a Nap éves ciklusához igazodik. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy manapság sok nyugati asztrológus is a rögzített, úgynevezett sziderikus állatövet használja előrejelzéshez vagy a reinkarnációs kutatáshoz.
Ez nem jelenti azt, hogy a tropikus állatövnek nem lenne meg a maga érvényessége, értelmezési köre: az európai asztrológia szinte újradefiniálta magát az elmúlt évszázadok során, és kiváltképpen alkalmas a finom jellemzések, hajlamok vizsgálatára. Azt sem tudjuk, milyen állatövet használtak a régi, híres európai asztrológusok (pl. Nostradamus), akik híresek voltak beteljesült előrejelzéseikről (azt viszont tudjuk, hogy főleg szögletes ábrákat rajzoltak, mint a mai indo-tibeti asztrológiában). A jelenkori európai (tropikus, tehát Nap-alapú) asztrológusok többsége ki is mondja: nem foglalkozik előrejelzéssel.
Az indiai rendszerben sokkal fontosabb a Hold szerepe, attól is számoljuk a házakat. Általában kevésbé koncentrál az ember személyiségére, pszichológiájára, inkább arra, hogy mi történik vele, mi a mintája, karmája, sorsa. A nyugati ezotérikus asztrológia sok bölcsességet halmozott föl arról, hogy mi az összefüggés az ember személyisége, magatartása és sorsa között, igazából jómagam nem is gondoltam rá, hogy professzionális asztrológus legyek, amíg ezt Csandra Om mester és kollégái körül nem tapasztaltam. Magam is meglepődtem, hogy az eredeti indiai technikákat és állatövet olykor európai ezotérikus magyarázatokkal tártuk föl óráinkon. Az európai jegyek reinkarnációs logikáját már gyermekkoromtól tanultam egy Magyarországon régóta működő jóga- és ezotérikus kör hagyományai szerint (nagyanyám tagja volt a S. R. Yesudian – Haich Erzsébet-féle körnek), viszont a tradicionális észak-indiai Jyotish, amit korábban tanulmányoztam, nem fektetett különösebb jelentőséget a jegyekre (a születési képlet holdházairól pedig nem is esett szó). Csandra Om tanítványai évek óta vizsgálják a holdházak (naksatra) használatát, de egyes nyugati technikákat is kipróbáltunk a védikus állatövben (pl. progressziók, a külső bolygók használata). Ebben tehát különbözünk az összes, magyar földön vagy Európában ajánlott védikus asztrológustól, illetve indiai asztrológustól is. Itt egy ősi indiai gondolkodás újrafelfedezésének lehetünk tanúi, amelyhez paradox módon éppen az európai ezotéria és egy-egy nyugati asztrológusként indult felfedező segített hozzá.
Minden indiai rendszerben kiemelkedően fontos a holdcsomópontk használata (Ráhu és Kétu), ezek mintegy karmikus tengelyt képeznek a reinkarnációs térben, tehát azt mutatják, milyenfajta életekből jöttünk, és mi felé tartunk, fejlődünk. A modern indiai rendszerek többsége viszont ezt is úgy értelmezi, mint sok minden mást, hogy mennyire jó vagy rossz a mostani élet gyakorlati szempontjából. Ahogyan Maharishi Mahesh jógi, a Transzcendentális Meditáció tanítója mondta (aki sok-sok nyugati embert ösztönzött idestova harminc éve, hogy indiai asztrológiát tanuljon): a mai indiai asztrológia többségében túl materialista, míg az európai asztrológia spirituálisabb, de pontatlan, ezért nem képes az előrejelzésre. Az indiai asztrológiakönyvek gyakran nagyon durván és sorsszerűen fogalmaznak, és azt mondják meg, mi jó vagy mi rossz valakinek – általában nagyon is gyakorlati szempontból. Nem esik szó arról, hogyan fejlődünk a reinkarnációk során, mit kell tanulnunk, és mi az, amit eldöntöttünk előre, vagy amit egy magasabb erő eldöntött helyettünk. Arról sem, hogy a különféle ciklusokban mire kell figyelnünk, hogy a legtöbbet kihozzuk a helyzetből.
Közös a két asztrológiai rendszerben a tranzitok használata, vagyis, hogy a születési képlethez képest hol találhatók a bolygók egy adott időpillanatban. Az indiai asztrológia ezen kívül alkalmazza a Hold helyzetéből kiszámított dasák, vagyis bolygókorszakok technikáját. Maharisi Parasára könyve szinte negyvenféle dasa-rendszert említ, ebből a legalapvetőbb a 120 éves Vimsóttari-ciklus, melyet a születési Hold pontos helyzetéből számítunk ki. Az indiai asztrológia általában sokkal inkább Hold-központú, és a Holdtól is számítják az asztrológiai házakat (egy ház = 30 fok = egy jegy). Az ősi rendszer olyan egyszerű, hogy agyagtáblákra is le lehetne rajzolni. Az indiai-tibeti rendszerben, eppúgy, mint a középkori Európában, nem különültek el a házak határai a jegyekétől, tehát egy egész jegy mindig azonos egy egész házzal, ami harminc fok. Ennek egyszerűségét viszont ellensúlyozza, hogy több helyről is számolják a házakat, a Holdtól, az aszcendens jegy uralkodó bolygójától, a másodlagos aszcendenstől (arudha lagna) stb. és részképleteket is használnak (kilenced, tized, harmadosztású – az utóbbi hasonlít az egyiptomi dekánhoz, de más módon elemezzük.)
Mantrák, színek, ékkövek is vannak az egyes bolygókhoz rendelve, ezek sokszor finomíthatják az ember egy-egy nehéz korszakát. Alapvetően az indiai asztrológia a lélek útjáról szól, vagyis, hogy milyen energiákból jöttünk, mi felé megyünk, mit kell tanulnunk, mi nehéz nekünk, és mi megy könnyebben, mint embertársainknak. Bizonyos tapasztalatok eszerint nem „megspórolhatók,” mert például a lelkünk sokszor mást akar, mint az egónk. Más dolgokon igenis lehet – és kell is – változtatni: szeretettel, tudatosítással, elhatározással, kegyelemből stb.
Kelet és Nyugat találkozása egy újfajta, de nagyon is ősi asztrológiához vezet.
A naksatrák, más néven holdházak, egyéb finomabb fölosztások
A naksatrákról már az Atharva-Véda is említést tesz. Tudomásom szerint ilyen aktívan az indiai asztrológia jelenkori művelői többnyire nem alkalmazzák a holdházakat, pedig igen leegyszerűsítik az előrejelzést (Krishnamurti iskolája kivételével, ők viszont sok mindenben eltérő, egyedi rendszert követnek, és az állatövük is kicsit arrébb van.). Bonyolult számoszlopok tologatása helyett (amire a türelmes indiaiak igen hajlamosak) a holdházak sokszor tömör választ adnak a kérdéseinket, helyzetünket támogató energiákra. A 27 naksatra mindegyike kb. egy napos, tehát 24 órás periódust jelöl az égen, amit a Hold megtesz. Ezért nevezzük őket holdháznak. A naksatrák (tibetiül: gjukar) a jegyekhez képest rögzítve vannak, egy-egy-naksatrának ugyanúgy megvan a vezérlő bolygója, mint a jegyeknek. Ahogyna ábrámon is látszik, igen sokszínű az indo-tibeti állatöv. Egy adott bolygóhelyzetet vizsgálva az állatövben figyelembe vesszük az adott jegyet és annak uralkodóját, az elemet (föld, levegő, tűz víz), az adott naksatrát, valamint a szemben levő jegyet, annak urát és elemét, a szemben levő naksatra-területet is, tovább, hogy milyen egyéb jegyeket-házakat ural a jegy ura, és a naksatra ura. Azt is megnézzük, hogy egy-egy naksatrán belül melyik negyedbe (navamsába) esik.
Egy naksatra tehát a 360 fokos állatöv egy huszonheted része, vagyis 13 fok 20 perc. Kilencféle naksatra van: uraik a hét látható bolygó, valamint a két holdcsomópont (Ráhu: felszálló vagy északi holdcsomópont, Ketu vagy leszálló, déli holdcsomópont).
Sorrendben (a Kos elejétől): Ketu, Vénusz, Nap, Hold, Mars, Ráhu, Jupiter, Szaturnusz, Merkúr. A sorrend ezután újraindul: Ketu, Vénusz, Nap, Hold, Mars, Ráhu, Jupiter, Szaturnusz, Merkúr. Három kör tesz ki 27 naksatrát, vagyis 120 fokot. Sok asztrológus úgy gondolja, ezért van, hogy a legnépszerűbb indiai korszakrendszerben, az úgynevezett Vimsóttari-dasa rendszerben (amit a Hold születéskori helyzetéből számolnak ki) 120 évre adódnak össze a bolygókorszakok (más szóval: periódusok). A Vimsóttari dasarendszerben ugyanilyen sorrendben követik egymást az alkorszakok, majd harmadik szinten az al-alkorszakok. Hosszúságuk azonban eltérő, ugyanabban az arányban, ahogyan a főkorszakok évre meghatározódnak a hagyomány szerint. Ld. alábbi táblázat:
Uralkodó |
Naksatrák: milyen jegyben, elemben |
Bolygókorszak hossza |
Ketu |
Asvíni (Kos), Mágha (Oroszlán), Múla (Nyilas) – tűzjegy |
7 év |
Vénusz |
Bhárani (Kos), Purva Phalgúni (Oroszlán), Purva Szadha (Nyilas) – tűzjegyekben |
20 év |
Nap |
Krittika (Kos-Bika), Uttara Phalgúni (Oroszlán-Szűz), Uttara Szadha (Nyilas-Bak) – tűzjegyből földjegybe |
6 év |
Hold |
Rohíni (Bika), Hasztha (Szűz), Srávana (Bak) – földjegy |
10 év |
Mars |
Mrígasíra (Bika-Ikrek), Csitra (Szűz-Mérleg), Dhanistha (Bak-Vízöntő) – földjegyből levegőbe |
7 év |
Ráhu |
Ardra (Ikrek), Szváti (Mérleg), Szatabisha (Vízöntő) – levegőjegyekben |
18 év |
Jupiter |
Punarvaszu (Ikrek-Rák), Visakha (Mérleg-Skorpió), Purva Bhadrapáda (Vízöntő-Halak) – levegőjegyből vízjegyebe |
16 év |
Szaturnusz |
Pusja (Rák), Anuradha (Skorpió), Uttara Bhadrapáda (Halak) – vízjegyekben |
19 év |
Merkúr |
Aszlésa (Rák), Dzsjéstha (Skorpió), Révati (Halak) vízjegyekben |
17 év |
A naksatráknak van hagyományos jelképük, védőistenük, jellegzetes tevékenységük stb. A fenti táblázatban is látható, hogy háromszögben, ún. trigonban rendeződnek el az állatövben. Vagyis, amikor egy bolygó, mondjuk, a Jupiter, éppen vénuszi naksatrán megy át (tűzjegyben, mint e sorok írásakor – a Bharani naksatrában a Kosban), valójában mindhárom Vénusz-naksatrára hatással van.
A kínaiaknak 28, naksatrának megfelelő holdházuk van, az Egyenlítő mellett elrendezve. Végül is a holdház elméletileg a Hold és a Nap Földről megfigyelt ciklusait jelöli, hiszen egy nap alatt – amíg a Nap az égboltnak megközelítőleg ugyanazon részére tér vissza, a Hold egy naksatrányit halad arrébb.
Valójában ez nem teljesen pontos. A régiek lefelé kerekítettek, mivel a Hold kb. 27 1/3 nap alatt tér vissza (teliholdtól teliholdig, illetve újholdtól újholdig.). Ezen kívül a Hold pályája némileg szabálytalan, vagyis egyes jegyekben-naksatrákban kicsit tovább tartózkodik, mint másokban. Az indiai hagyomány mítoszba foglalta, hogy a Hold fizikailag a Bika Rohíni nevű naksatrájában tartózkodik a leghosszabb ideig (a mítosz szerint Rohíni volt a – férfi – Holdisten kedvenc felesége), míg a szemben lévő Anurádhában tartózkodik a legrövidebb ideig (Skorpió).