A nominalizáció és a metamodell alapjai
A  nominalizáció az ericksoni minták gyökeréből ered. Tulajdonképpen azt jelenti,  hogy egy igében kifejezett folyamatból „tárgyat csinálunk” a nyelvi  kifejezésmód segítségével, konkrétabban a kihagyás segítségével. Az igei  kifejezésnél mindig hozzá kell tennünk a folyamat lényegét kifejező igéhez a  kísérő jelenségeket: az alanyt, sokszor a tárgyat is, és a cselekvés stb.  (folyamat) többi körülményét vagy részét. Ehhez képest a nominalizáció hiányos.
        Például:
1. József nyugodtan teszi le a csészét --> József körül nyugalom van.
Az ilyen kihagyást az ericksoni transz-beszédben kiegészíthetjük általános jelentésű névmásokkal, pl. valaki, valahol, valami, az ember stb. Az általányos alany is tulajdonképpen ericksoni minta.
2. Valaki egyszer itt élete legnyugodtabb óráit élte át.
Lépésről lépésre is eljuthatunk a konkréttól az  absztraktig:
        3. Megbékülök a belső párbeszédemmel,  miközben szemlélem a templom díszítéseit → ebben a templomban békét érzek,  miközben szemlélem a templom díszítéseit --> a templomokban sokszor  megmagyarázhatatlan béke honol (itt már eltűnt az alany is), vagy: --> ezek a templomi díszítések valahogyan békés érzést keltenek az emberben (ez  már nagyon ericksoni).
Attól, hogy kihagyjuk a konkrétumokat, a legtöbb hallgatónak az az érzése támad, hogy egyre öröklétűbb a nominalizáció tartalma, minél absztraktabb – hiszen bárki bármikor behelyettesítheti magát „a templom békéjébe”. Vegyük észre, hogy egyszerű absztrakt főnevek, pl. az érzés is nominalizációk!
érzés = [valaki] [érez] [valamit].
Tulajdonképpen a 3. utolsó variációja egy folyamatra  utal, aminek a lényegét így lehetne summázni: a beszélő azt sugallja, hogy a  nyelvi közlés hallgatója békét érezzen, és ezt kösse össze a templomi  díszítésekkel.
        A reklám, a politika és a gazdaság nyelve gyakran  halmozott nominalizációkra épül.
        Számoljuk  meg az absztrakt főneveket az alábbi mondatokban, és fordítsuk le konkrét  képekre, hangokra, érzésekre. Tegyünk fel kérdéseket, amelyek az absztrakt  főnevek mögött álló konkrét információt „kitermelik” (olykor nincs is ilyen  információ). 
4. A termelés fokozódása és növekedés a  demokrácia lehetőségeit nyitja meg a nép előtt.
        (Ki termel mit? Mi növekszik, hol, és kik mérik? Kik  uralkodnak ki fölött a demokráciában? Mi lehetséges konkrétan kinek? Ki az a  nép, és hová akar menni? mi köze a termelésnek a demokráciához? Ki szerint függ  össze ez a [legalább] hat viselkedés itt és most?)
5. Az ország nemzeti jövedelmének átlagos csökkenése depresszióval tölti el a befektetőket.
6. Az oktatás elsőrendű fontosságából indul ki a számítógépes műveltség hangsúlyozása.
Ilyenekkel gyakran találkozunk a tudományok azon  részében is, amelyek nem dolgoznak formális nyelvvel (mint például a fizika),  és nem konkrét jelenségekről szólnak.
        Gregory Bateson, az NLP egyik szellemi atyja  egyfajta nyelvi-filozófiai tudománykritikát alkotott meg az ötvenes-hatvanas  években. Észrevétele szerint a tudomány bizonyos része tele van olyan  (udvariasan) „magyarázó princípiumnak” nevezett kifejezésekkel, amelyek  folyamatra lefordítva semmit sem jelentenek. Ilyen pl. az ösztön. Természetesen semmi baj nincs, ha a szó használója tudatában van annak, hogy  nyelvileg mit csinál. Az állatok tanulmányozói viszont gyakran oksági  kapcsolatokat feltételeztek az ilyen szavak alapján:
7. A madár tévedhetetlen vándorlási ösztöne okozza azt, hogy mindig magától rátalál a déli útvonalra…
Bateson udvariatlanabbul úgy emlegette ezeket  (Moliere Képzelt beteg c. drámájának orvosvizsga-jelenete alapján), hogy dormitív princípiumok. A vizsgázó orvost megkérdezik, hogy mitől  altat az ópium. Válasza: azért, uraim, mert az ópiumban dormitív  princípium van.
        Vagyis az ópium azért altat, mert altató elv van  benne, más szóval azért altat, mert mindig altat. A madár azért talál rá mindig  a déli útvonalra, mert ezeknek a madaraknak ez az ösztönük, vagyis a  tudósok megfigyelései szerint mindig ezt csinálják maguktól. Más  szóval, azért talál rá magától a déli útvonalra, mert az ilyen madár magától  mindig rátalál a déli útvonalra…
        Bateson tudománykritikáját, mely később az NLP-ben még  szilárdabb alapokat nyert a Chomsky-féle generatív nyelvészettel,  episztemológiának nevezte. Ez a gyökerek kutatását jelenti görögül. 
        Fel kell figyelnünk arra is azonban, hogy az NLP-ben  nem az a cél, hogy mérhető külső valóságra redukáljunk minden nyelvi közlést.  Csupán az a megfigyelés az egész alapja, hogy amikor (normális) emberek  (normális) mindennapi közléseket tesznek, akkor úgy értik és értetik meg  magukat, hogy villámgyorsan képeket, hangokat, érzéseket tesznek az esetlegesen  absztrakt szavak mögé. Ha valaki a belső valóságáról beszél, valószínűleg  súlyos ericksoni mintákban közli a mondandóját. Azonban ha ezt nem tudja  lefordítani konkrét élményekre, amiből nyeri az absztrakciót, akkor olyanféle  gondolati hibákat halmoz, mint amilyeneket Bateson a tudósok gondolataiban  kritizált.
        A kérdezős, konkrétumok irányába haladó módszer  (metamodell) nemcsak arra jó, hogy rossz transzokat és önelégült elméleteket  elhárítsunk magunktól, hanem arra is jó, hogy egy konkrét ember privát  valóságát felderítsük. Éppen ezért pszichológusok és tanácsadók igen nagy  hasznát vennék, természetesen, ha a kérdezés során a rokonszenv határait nem  sértik meg. Ez különösen érvényes a képességre és lehetőségre vonatkozó  állításoknál és hiedelmeknél.
Például:
8. Mostanában úgy érzem, nincs értelme az  önzetlen szeretetnek.
        Kit szerettél? Mikor? Mitől érzed ezt? Hogyan  jelentkezik ez az érzés? Mit élsz át belül, ha azt a szót mondod, szeretet?  Mit jelent az számodra, hogy nincs értelme valaminek? Nincs célja? Ki  viselkedik a világodban önzetlenül, és ki önzően? 
9. Amiatt szenvedek, hogy a főnököm folyton zaklat, mégis úgy érzem, hogy nem tudom otthagyni ezt az állást.
Konkrétan hogyan zaklat a főnököd? Mit csinál, ami zavar téged? Hogyan kerülsz tudatába annak, hogy „szenvedsz”? Mi gátol meg benne, hogy otthagyd ezt az állást? Mi történne, ha mégis otthagynád?
A metamodell ellentétes irányában többynire az ericksoni minták találhatók, de találunk egy-két olyan nyelvi formát is, amelyeknek többnyire nem sok hasznát vesszük az ericksoni gyógynyelvben. Ilyen az időt kitágító túlzó kifejezésmód:
10. Mindig rendetlenséget hagysz magad mögött.
sokszor gondolatolvasó mintával párosítva:
11. Sohasem szerettél igazán…
Olykor nyilvánvalóan más az egész kommunikáció célja, mint ahogyan a felszíni megjelenés miatt véljük.
A: Sohasem viszel el moziba…
B: Nem igaz, tavaly télen is többször voltunk moziban.
Itt – ha a fentiek alapján másféle gondolatolvasásunk támad, és nem hisszük el a sohát – feltehetünk másféle kérdéseket is, pl.
B: Azt szeretnéd, ha moziba mennénk?
Nemrég elolvastam egy könyvet az ösztönökről. Egy fél fejezetet szentelt a szerző annak, hogy tulajdonképpen kétféle ösztön létezik, mert a német nyelvű kutatók kétféle főnevet használtak leírásaik során…
Azt kívánom, hogy érezzétek meg az ericksoni kommunikáció fortélyaiban, és ellentétében, a metamodellben rejlő érdekes tapasztalatok által életünkbe hozott vidám és nyugodt nyelvi tudatosságot a tanfolyam során, és vegyétek észre, hogy milyen ügyesen kommunikáltok már most…

